Ketoflunssa – Mikä se on ja miten välttää se – (Opas 2021)

ketoflunssa-oireet

Ketoflunssa on yksi ketogeenisen ruokavalion “ensioire”, jonka monet kohtaavat kokeillessaan uutta ketogeenistä ruokavaliota. Lukuisat ketogeenista ruokavaliota kokeilleet ovat kertoneet erilaisista viheliäisistä oireista joita he ovat kohdanneet.

Tässä artikkelissa käsittelemme ketoflunssan oireita, syitä sekä keinoja miten voit välttää tai vähintäänkin helpottaa ketoflunssan oireita uudella ruokavaliollasi.

Mikä on ketoflunssa

Ensi alkuun on hyvä ymmärtää, että ketoflunssa ei ole sairaus, kohtaus tai epänormaali asia. Ketogeeninen ruokavalio tai elämäntapa on useimmille meistä hyvin vieras, ja keholle uusi ruokavalio voi aiheuttaa erilaisia oireita, ennen kuin elimistö sopeutuu hyödyntämään elimistön rasvaa energialähteenään.

Tätä siirtymävaihetta kutsutaan adaptaatiovaiheeksi, joka tapahtuu silloin kun ruokavalion hiilihydraattien määrä vähenee radikaalisti alle 50 grammaan vuorokausitasolla. Ketoruokavaliossa elimistölle tulee tarve tehdä muutoksia aineenvaihdunnan toiminnassa tämä adaptaatiovaihe voi kestää yksilöstä riippuen noin viikosta useampaankin viikkoon.

Osa ihmisistä ei koe adaptaatiovaiheessa minkäänlaisia negatiivisia oireita, mutta erityisesti runsaasti liikuntaa harrastavilla sekä runsashiilihydraattisella ruokavaliolla olevilla voi ilmetä erilaisia ketoflunssan oireita.

Ketoflunssan oireet

Ketoflunssan oireet ovat yksilöllisiä ja niiden kesto on yksilökohtaista. Tyyppillisiä ketoflunssan oireita ovat:

  • Väsymys
  • Lisääntynyt unentarve
  • Flunssan oireet
  • Ärtyneisyys
  • Masennus
  • Päänsärky
  • Pahoinvointi
  • Vatsakivut

Vaikka ketoflunssan oireet voivat tuntua epämiellyttäviltä ja inhottavilta, ne eivät kuitenkaan ole vaarallisia. Tyypillisesti oireet kestävät vain muutaman päivän, ja oireet helpottavat usein varsin nopeasti.

Ketoflunssan välttäminen ja oireiden ehkäisy

Ketoflunssan välttäminen ei aina ole mahdollista, sillä siirtymävaihe kohti ketoosia on välttämätöntä ketogeenisella ruokavaliolla. Oireet ovat yksilöllisiä eikä niiden kestoa ja voimakkuutta voi ennalta täysin määrittää. On kuitenkin olemassa keinoja, joilla oireita voi lievittää tai mahdollisesti täysin ehkäistä.

  • Runsas nesteytys: Riittävä vedenjuonti on ensisijaisen tärkeää siirryttäessä ketoruokavaliolle
  • Elektrolyytit: Riittävä elektrolyyttien saanti on tärkeä tekijä ketoflunssan ehkäisyssä. Huolehdi siis natriumin, magnesiumin, kalsiumin sekä kaliumin riittävästä saannista
  • Liikunta: Kevyt liikunta voi helpottaa ketoflunssan oireita. Huomioi kuitenkin kokonaisuus, äläkä ylirasita itseäsi adaptaatiovaiheessa
  • Lepo: Riittävä uni sekä yleisesti lepo on tärkeää paitsi kokonaisvaltaiselle terveydelle, myös kehollesi adaptaatiovaiheessa. Kehosi voi olla kovilla, joten elimistösi tarvitsee runsaasti lepoa palautumiseen.
  • Energiansaanti: Kun hiilihydraatteja vähennetään radikaalisti, on tärkeää saada kuitenkin riittävästi energiaa rasvasta sekä proteiinista. Erinomaisia rasvanlähteitä ovat esimerkiksi kookosöljy, MCT-öljy sekä oliiviöljy.

Leave a Comment

Your email address will not be published.