Ketogeenisen ruokavalion haitat – Tiedätkö nämä 8 haittaa?

Ketogeenisen ruokavalion haitat ovat tärkeä aihepiiri ymmärtää ennen siirtymistä ketogeeniselle ruokavaliolle.

Tässä artikkelissa käsittelemme erilaisia ketogeenisen ruokavalion haittoja ja mahdollisia haittavaikutuksia, joita on raportoitu niin tiedemaailmassa kuin empiirisillä kokemuksilla.

Ketoflunssa

Ketoflunssa on yksi yleisimmistä ketodieetin haittavaikutuksista, josta useimmat kärsivät vähintään jossain muodossa enemmän tai vähemmän. Ketoflunssa johtuu kehon adaptoitumisesta, eli tottumisesta uudenlaiseen aineenvaihduntaan ja ruokavalioon.

Ketoflunssan osuessa kohdalle, voidaan sitä pitää merkkinä, että hiilihydraattien määrä on onnistuneesti saatu laskettua ketoosin vaatimalle tasolle.

Suoliston mikrobikanta

Vähäinen kuidun puute voi olla ongelma ketoilijalle, sillä vähäinen ravinnosta saatava kuitu heikentää suoliston mikrobikantaa vähitellen. Tämä voi aiheuttaa vastustuskyvyn heikkenemistä, vatsavaivoja ja mielialamuutoksia

Vatsan toiminnan ongelmat

Useat ketogeenisella ruokavaliolla olevat ovat raportoineet erilaisia vatsa- ja ruoansulatusongelmia. Vatsaongelmista tyypillisesti raportoi henkilöt, jotka eivät ole vielä tottuneet runsaaseen rasvan määrään. Toinen olennainen syy vatsavaivoihin on kuidun puute. Tyypillisesti uuden ruokavalion myötä terveellisen ruokavalion peruspilarit, kuten kuidun saanti, jää liian vähälle huomiolle.

Jotta kuitujen saanti maksimoidaan, kannattaa säännelty hiilihydraattimäärä kuluttaa esimerkiksi vihannesten muodossa. Toinen erinomainen vaihtoehto on esimerkiksi psyllium.

Pahanhajuinen hengitys

Yksi haitta ketogeenisella ruokavaliolla voi olla pahanhajuinen hengitys, josta osa kärsii ruokavalion aloitusvaiheessa, eli adaptaatiovaiheessa. Pahanhajuinen hengitys kuitenkin usein helpottaa silloin kun elimistö sopeutuu uudenlaiseen ruokavalioon.

Ketogeenisen ruokavalion haitat kokonaisuutena

Ketogeenisen dieetin haittoja lukiessa on tärkeää huomioida haittavaikutusten yksilöllisyys. Jokainen meistä on yksilö, ja toinen voi kokea haitat suurempina kuin toiset. Suurinosa ketodieetin haittavaikutuksista ovat vähintäänkin siedettäviä eikä suinkaan vakavia, kunhan ruokavaliossa huomioidaan elintärkeiden vitamiinien, mineraalien ja muiden ravintoaineiden terve ja säännöllinen saanti.

Jos ketogeenisen ruokavalion haitat mietityttävät sinua enemmän, suosittelemme aina keskustelemaan asiasta lääkärin kanssa ennen uuden ruokavalion ja elämäntavan muutosta.

Leave a Comment

Your email address will not be published.